25 Mayıs 2017 Perşembe

Darkness Revisited - Bruce Springsteen Belgeseli


“DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN” ALBÜMÜNÜN HİKAYESİ (2010)
Bruce Springsteen ve E Street Band’in dördüncü albümü “Darkness on the Edge of Town” 1977 yılında 3 senelik bir mahkeme süercinin belirsizliği ardından yoğun çalışmaların ürünü olarak çıkartılabildi. Springsteen’in müzikal ve ekonomik bağımsızlığını elde ettikten sonraki ilk albümü..Thom Zimny'nin çektiği belgeselde albümün yapım hikayesi bizzat Springsteen ve grup üyelerinin ağzından sunulmuş.


NOTLAR
BS: “Bu iş 9-5’Lik değil, 24-7’lik. Bir misyon.”

Van Zandt: “Ne aile ne arkadaş. Hepimiz tüm zamanımızı bu albüme verdik.”

“Bruce is a man with a vision but at the same time he is a man in search of a mission”

BS: “Zenginliğin ötesinde, şöhretin ötesinde, mutluluğu nötesinde "müthiş" olmak istiyordum.”

Hayat memat (make-or-break) albümü deniyor.

BS: “Born to Run’dan sonra kendiminkine benzer küçük kasabalardaki hayata dönüp buraları anlatmak istedim. 1977’de New Jersey’de bir çiftlikte kalıyordum ve şarkıların çoğunu orada yazdım. 27 yaşındaydım. "Its My Life” ve “We gotta get out of this place” gibi şarkılar (Animals) ile birlikte ailemin geçim derdi peşinde koşturmalarından etkileniyordum. Doğduğum yere bir şeyler borçlu olduğumu hissediyordum. “

BS: “Aslında yetişkin dünyasıyla bir hesaplaşmaydı. Tüm sınırlamaları ve tavizlerin yanında bir direnç ve yaşamı ciddiye alma üzerineydi. İnandıklarına nasıl sadık kalacaksın? Her şeye rağmen inandıklarının hakkını nasıl vereceksin?  Darkness bunları anlamaya çalıştığım bir albümdü.”


BS: “1975’de “Born to Run” ile gelen şöhret beni şaşırttı. Neler olduğunu anlayamadım. Benim için anlamı neydi bu başarının? Başarı seyriciyle buluşturdu beni ama bir yandan da hayatım boyunca bağlantılar kurmaya çalıştığım şeylerden koparttı. Bundan korktum biraz ve değerlerimin köklerinin büyüdüğüm yerde beraber büyüdüğüm insanlarda ve yaşanmışlıklarda olduğunu fark ettim. Tüm yaşadığım deneyimler, arkadaşlar…Eğer karşımda bana sunulan mutlak özgürlüğe kapılsaydım, bu değerlerden kopacaktım. Bunu yapan ve onları müthiş yapan köklerden uzaklaşan çok insan gördüm.”

BS: “There were two clouds that hung over the writing and recording of Darkness on the Edge of Town. One was just the success we had. I had to disregard my own mutation. The other one was just the lawsuit that I ended up in with Mike.”


Ocak 1976’da menejeri Mike Appel ile mahkemelik oluyorlar.

BS: “The main problem was we could nt record. I was signed to Mike’s prod. company. That gave Mike the power to decide basically all the essentials. Adamın malı gibi olmuştum. Bu şartlarda stüdyoya giremezdim.”

Landau: “Mahkemenin ilk kararına göre Bruce, Appel’in onaylamadığı bir prodüktörle stüdyoya giremiyordu. O da bunu protesto etmek için hiç stüdyoya gitmemeye karar verdi”

BS: “It was not a lawsuit about money. It was about control. Who was going to control of my work and my life. Daha başında bunun kendim olması gerektiğine karar verdim. If I cant go in the studio. I don’t go in the studio. But I don’t go in under somebody else’s rules”

Animals şarkısını söylüyor “Its my life. And I do what I want. Its mym mind. And I’Ll think what I want. Show me I’m wrong. Some day I’ll treat you real fine. Don’t push me.”

BS: “İşler zorlaştı. Konserlerde para kazanıp idare ettik. Ama çok zorlaştı herşey.”
BS: “Her şeyi kaybedebilirsiniz. Şarkılarınızı sizden alabilirler. Bir daha albüm çıkartamayabilirsiniz ama içinizdeki sizi kaybedemezsiniz, onu birilerine kaptırmaya hakkınız yok. “


Bu dönem Bruce’un diğer evlere nispeten uzak olan evinde prova yapıyorlar.
BS: ”Bu dönemin faydası ait olduğum hayata ve özgürlüğe dönebilme şansını yakalamam oldu”
BS: “O zamanlar yılda iki albüm çıkması normaldi. Benim ilk 2 albümüm de böyle oldu.”
June 1977’de mahkeme sonuçlandı nihayet. Şarkılarına ve albüm yapma hakkına kavuşur.
BS: “Bu yaşamımı ortaya koymaya değer bir mücadeleydi aksi takdirde zaten kendime ait bir yaşamım olamayacağını hissediyordum. Yani başıma ne gelirse gelsin göze almıştım”

Herkes born to run’a benzer bir albüm bekliyor ama sonuç bambaşka.
BS: “Öfkeli ve isyankar ama aynı zamanda olgun bir müzik ortaya çıkartmaya çalışıyordum. Albümü bu düşünce şekillendirdi. Albümdeki sound’u “sound picture” olarak tanımlıyorlar.”
Max Weinberg: “Cinematic landscape” ortaya çıktı şarkılarda.
Lufgren: “The record maintains that kind of ominuous potentially hopeful feel throughout.”

Landau: “One phrase that we would use to discuss the sound of the record as it evolved was the “sound picture” . What kind of picture was the sound of the record suggesting? We did want a certain feeling of loneliness. A certain unglamourised, to mix languages,  u know, sound. There was no sweetening. Like coffee black. ”


Van Zandt: “His first two albums were in truth solo records and that was the first E Street Band record. “
BS: “In the seventies somebody thought that all this ambient sound was bad. Stüdyolarda doğal olmayan, sesin izole edildiği ortamlar vardı. Biz canlı müzik yapar gibi kaydetmek istiyorduk. There was not a hint of a reverberant sound coming from anything. If u listen to a lot of records from seventies, the deadness on them, It makes my skin crawl.”

BS: “I need echo. This song is best in the demo. The one thing this song had was it idid not have class, it had a certain rawness.”


Bateriden çıkan sesi beğenmiyor, haftalarca uğraşıyorlar.
BS: “The problem was this I fantasised these huge sounds. And so we went to pursue them but they were always bigger in my head. And so we constantly were chasing something that …was somewhat unattainable. The thing that I ddnt understand was the fundamental equation at the time. If u get big drums, the guitars sound smaller. If u get big guitars, the drums get smaller. Something has to give. Theres only so much sonic range but we ddnt know this. We just assumed everything could sound huge”

BS: “The sax became an issue on that record. “Born to run” was more of a urban album. In Darkness, it was a little more heartland, rural. So I began to say how do I use sax, its very urban.
BS: “Badlands’te önce sax yok, sadece guitar solo vardı. Kayıttan sorna sax’i yetericne kullanmadıklarını düşünüp gitar solo yerien sax solo koyduk. “


Bruce sanki patlar gibi onlarca şarkı yazıyor. Born to run”da 9 şarkı vardı, 8’i albüme girdi. Darkness’da belki 70 şarkı vardı,

Clarence: “Bruce tek şarkı için 5 şarkı yazar gibiydi
BS: “There was a lot of multiversions of all kinds of things. We were always pulling things apart. I had a big junkyard of stuff as the year went by. If something wasn’t complete, I pulled out the parts I liked, Like pulling the parts u need from one car and putting them in the other car so that car runs.”

“Bruce to this day has notebooks. He’s always diddling , always writing, very aware of things around him. “


Şarkıları defterlere yazıyor ve sürekli açıp okuyor kayıtlarda. “Zandt Book of Ideas” diyor.
Zandt ile harika bir prova düeti var. Burada kullanamadıkları şarkıların bir kısmını River albümünde ve Tracks setinde kullanmışlar.

Zandt: “It’s a bit tragic in a way, Cause he woud have been one of the great pop song writers of all time”

Zandt ile provaları müthişti. Kaptırmışlar kendilerini. Severek yaptıkları o kadar belli ki…

BS: “I think part of what pop promised and rock promised was the “never ending now”. The “always”. Its about “living now”. U need to “be alive right now”..!”

Zandt: “He can write anything for anybody. He ju8st very much take that for granted. Which is how a lot of our popular songs ended up in not being released. One great example that would have fit on Darkens was “Because the Night”, Şarkı yazma kabiliyeti müthişti. Ama bunu yeterince kullanmadı.  
Jimmy Iovine (Recording engineer) Patti Smith’in ve Bruce’un albümünde çalışıyor o sırada. Record producer olmak istiyor. Patti’nin albümünde sona yaklaşırken otelde Bruce Patti’yle nasıl gidiyor dedi. Ben de herkesi yakalayabilecek bir şarkı henüz bulamadığımı söyledim. Yani single bulamadın öyle mi diye sorar. Evet dedim. Ne yapacaksın diye sordu.


BS: “ O şarkıyı bitiremeyeceğimi biliyordum çünkü aşk şarkısıydı. O zamanlar bu tarz şarkıları nasıl yazmayı bildiğimi düşünmüyordum.”

Patti Smith sonradan kocası olarak sevgilisinin aramasını beklerken dinliyor ilk kez Bruce'un verdiği şarkıyı. Çok etkileniyor. Tekrar tekrar dinliyor. Kendi tarzına ve hislerine yakın buluyor. “Anthemic tone. It was in my key.”

Patti Smith: “Sevgilim Fred geç aradı ama sinirlenmedim ona çünkü o arada şarkıya kendi istediğim sözleri eklemiştim. Tek hit parçam bu oldu. “

Landau:”Darkness için yazılmış iki büyük hit “Fire” ve “Because the Night” albüme giremedi. Bence Bruce hit olacağını düşündüğü bir şarkının kendisini temsil etmesini istemiyorsa albüme koymaktan vazgeçiyordu.


Daha çok Landau , Bruce ve Zandt dümende kayıtlarda.
BS: "Landau is a pop formalist , roots in gospel and soul. Steve likes thngs noisier and thrashier"
BS: “I enjoyed their discussions and opposing opinions. I didn’t want any one person to have too much control over the direction the music was taking. So I yin-yanged a little bit. It was just the way I played it.”
BS: “The explosion of punk dawning in 1977 hoşuma giden şeyler vardı. Similarity in spirit somewhere. “
BS: “İlk defa country music dinlemeye başladım. Hank Williams şarkıları dinledim. Konuları daha yetişkinlere yönelikti.”

Max Weinberg: “Born to run’da “haydi bebeğim kaçıp gidelim” diyorduk. Darkness’da ise “böyle kaçıp gidemeyiz”e döndü olay.

BS: “Darkness on the Edge of Town” is a meditation on where u’re going to stand. With who and where are u gonna stand? Not forsaking. Your inner lief force. How do u hold on to these things. How do we do justice and honor to these things. That was the question the record asked over and over and over again.”


Adam Raised a Cain – How do we honor our parents
Promised land – How do we honor the community?
Factory – How do we honor the life that our parents sisters live?"

BS: “For some reason that was something that really mattered to me…and that mattered to me a lot.”
BS: “Factory – that was just the paradox of earning ur living and getting life from a place that also takes a lot out of u. Which is just something I saw as a kid. My dad lost his hearing. As a child I’d brign him his lunch. He was worjing in the plastics factory at the time. The machines were whirring and whirring, huge machines, and he was cutting big long pieces of plastic. These days people’d wear these big headsets but in those days no. He didn’t even see me for minutes because the noise was so great. His back was to me and I was saying Dad but he couldn’t hear me because the machines were so loud.”


BS: Greetings öncesi yazdıklarıma bakınca hiç beğenmiyorum. Bad words. Bad verses. Ama bu şekilde öğreniyorsun. Sanatçı içgüdülerinle yürüyorsun başta çünkü sanatçı aklın henüz gelişmemiş. Deneyip duruyorsun ve “that doesn’t feel right “ diyorsun. Kararlarını böyle içgüdü yordamıyla veriyorsun.”
BS. “Racing in the Night’ın yığınla farklı versiyonu vardı. Hatta birinde kız yoktu.Sonunda kızı da ekleyince gencin yolculuğu anlam kazandı. Sorduklarım hep kızlı versiyonu beğendi.”

BS: “A lot of the songs deal with my obsession with the idea of sin. What is it? What is it in a good life? Because it plays an important place in a good life also. How do u deal with it? U don’t get rid of it. How do u carry ur sins. That’s what the people in the Racing in the street are trying to do.”

BS: “Life is no longer wide open. Adult life is a life of a lot of compromises. But theres some essential things u don’t want to compromise. So figuring those things out. “

BS: “Whats the part of life where u head to compromise to whatever, pay your bills, get along, feed ur kids, make ur way through the world? Whats the part where theres a part of urself u cant compromise with or lose urself? “


50-60 şarkı kaydettikten sonra kimse hangilerinin albüme gireceğini bilmiyor.
BS: “After recording and listening to all the stuff, I stirpped the record down to its barest and most austere elements. And I decided I wanted something that felt like a tone poem. I didn’t want any distractions from the narrative of the stories that I was telling.Also I wanted to have a sort of apocalyptic grandeur. “

BS: “I think born to run and darkness were beginnings of the story. I was beginning to tell the story that I will tell for most of the rest of my work life.”

Radio Interview: 1978

“I aint got one regret about one sec of the past 3 years. Cause I’ve learned a lot from it. U can hear it on the record I guess”. 


Babası

Annesi



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...