11 Ocak 2018 Perşembe

Usta Fotoğrafçılar: Alfred Eisenstaedt (1/6)


BBC MASTER PHOTOGRAPHERS BELGESEL SERİSİ (1983): ALFRED EISENSTAEDT

Fotoğrafçılık üzerine 1983 yılında BBC'de yayınlanmış 6 bölümlük bir belgesel serisi. Muhtemelen VHSrip olduğu için net değil. Eisenstaedt ile ilgili başka bir belgesele rastlamadım, bu açıdan çok kıymetli bir film. Özellikle "Goebbels'in iki yüzü" kısmı unutulmazdı. 







NOTLAR
1913 gibi amcasının aldığı Eastman Kodak makinesiyle başlıyor. Doğum günü hediyesi.
Father of photojournalism
(Ayzınşted)

Almanya’da AP, US’de Life için çalışır.
Pek çok meşhur  insan.
1929’da pro olur ve nobel ödül töreninde Stokholm’de Thomas Mann’ı fotolar. Arkasında oturan Lagerlöf.

İyi giyinmek zorunda fotocular o dönem. Takım ve kravat.
Almanya’da stiff collar gömlek modası

A toy society in Berlin
Almanya’da akvaryum modası var yine o dönem. Akvaryum cemiyeti





Oyuncak Cemiyeti


Akvaryum Cemiyeti

“I look always at the background first”

Ne kadar çok müzisyen çekmişsin, nasıl izin veriyordu hepsi diyenlere başkası çekmiyordu o dönemler. Zaten iyi giyindiğim için ben de müzisyen zannediyordu herkes diyor.

“Kalabalıkta insanların bana bakmasını sevmem. Bir fare gibi fark edilmeden aralarında gezmeyi tercih ederim. “

“O zamanlar çok para kazandırmazdı, sevdiğimiz için yapardık fotoğrafçılığı”

Sonra Leica’ya geçiyor.

“İş seçmem. Görevimi yapar sonra şikayet ederim.”

“En alt locadakiler hep beyaz kravat takıyor…”

La Scala iki resim. “İlki iyi ama harika değil. İkinci harika. Bu genç hanım olmasa tüm kompozisyon dağılır“

Sovyetler'de bir ziraat okulu. Süt sağma sırasında kolaylık olması için iliştirilmiş oturaklar

Arabacılık okulu

3 nesil kasap ailesi




Furtwangler








Marlene Dietrich



İngiltere’ye yollayıp Oxford ve Camb’de çekim yapmasını isterler. Bernard Shaw’a bir türlü ulaşamaz. Vejetaryen olduğunu öğrenince muzla birlikte portföyünü yollar ve randevu koparır.

Waiter school
Sandalyeyi kendi koymuş foto için.









Joseph Goebbels
Never published
İlkinde sevdiği birine gülümsüyor. İkincide Eisenstaedt’e bakıyor. İnanılmaz bir yüz ifadesi değişimi. Belgeselin en çarpıcı karşılaşmasıydı benim için. 

“Eyes of hate” diyor Eisenstaedt. 

Birkaç ay sonra Hindenburg (cumhurbaşkanı) ölünce cenazesi. Önde Hitler ilk kez Führer üniformasıyla. En arkadaki şişman adam Göring (Hava kuvvetleri komutanı).

“An eye for composition” olmalı her fotocuda. 

Goebbels sevdiği birine bakarken


Hemen arkasından Goebbels Eisenstaedt'e bakarken

Hitler ilk kez Führer uniformasıyla

Mareşal Göring



Fotoğrafladığı çoğu insan gibi Almanya’dan ayrılmaya zorlandı ve 1935’de US’e göç etti. AP’de çalışmaya başladı.

Life’ın ikinci sayısında hemen onun fotosu var. 1936'da Life'ın ilk sayısı çıkar.

“Candid approach”
90’dan fazla Life kapağı onun

2000’in üzerinde çekim için tüm dnyayı dolaştı

“Ben geldiğimde tek tek kullanılıyordu resimler. Seri halde kullanımı ben getirdim. Avrupa’da yıllardır yapmıştım zaten.”

Roosevelt hospital

“Life dergisi özgür bırakırdı fotocuları. Beni çekime gönderirken tek bir şey söyledi editör, ‘her şeyi yapabilirsin ama kan görmek istemiyorum’. Şimdiki Life dergisiyse kanlı fotoları daha çok tercih ediyor. Ne kadar değişti her şey…”

“Fotoğraf makinem elimdeyken utangaçlık hissetmiyorum. Her eşyi isteyebiliyorum isnanlardan”













Roosevelt hospital


Times Square’deki meşhur fotosu. 1945. Savaş sonu. Leica. “Tamamen spontan gelişti. Ben poz istemedim. Her şey yerini buluyordu. Kız siyah elbiseli olsa, ya da denizci beyaz giymiş olsa böyle etkileyici bir foto  çıkmazdı.”

Life dergisinin hikaeysini analtan bir belgesel vardı, orada bu fotoyu günümüzde yakalamaya çalışıyordu poz verdirerek bir fotocu. 

“Arkada yürüyen adamın uzaklığının en mükemmel olduğu kareyi seçtim. Çok yakın olsaydı odağı dağıtrdı, çok uzak olsa etkisizleşirdi. Kompozisyon!’”,



Arkadan yaklaşan beyazlı adamın ideal uzaklığı

Uni. Of Michigan Brass Band çekimi. Poz değil.

Galapagos’taki yaşlı kadın.

Bertrand Russell taş gibi bir hareketsizlkte durabiliyor. “A crocodile moves very slowly” demiş sorunca.

Brass Band / Michigan Uni.



Galapagos

Churchill uyuklarken



Bertrand Russell
Paris’te hep Bresson bunu çekti Capa şunu çekti diyorlar. Sonunda bir kukla tiyatrosunda özgün anlar yakalıyor.

“İyi bit fotocu unobstrusive olmalı ve should blend in with the people. Ayrıca should have as little equip as possible”

Pennsylvania train station military men saying bye

Leica with roller flex. Hiç hareket etmeden konuşurken bile çekim yapılabildiği için. Sağ elinle çevirip basıyorsun tuşa. Ayrıca karnına yakın tutuyorsun. Diğer türlü çekim yaptığın belli oluyor. Gözlerine kaldırdığında.




Kukla Tiyatrosu / Paris













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...