Açılış bu sezonun dördüncü bölüm incelemesinde bahsettiğim
Breaking Bad’deki market arabasından hatırladığımız bir sahneyle yapıldı. Hatırlanacağı
gibi orada Walter’ın yalpalayan market arabası tekerleğinin gözünden bir çekim
vardı. Buradaysa ofiste dosya dağıtımı için kullanılan evrak arabasının tekerleğine
yakın plan POV çekimi kullanılmış.
Geçmişten bir sahne. Jimmy ile Kim’in birlikte HHM hukuk bürosunda
bir nevi ofis boy’luk yaptığı dönem. Chuck’ın havalı dönemi. Kim’in bir yandan
devam ettiği hukuk öğrenimiyle bilgisini ve istekliliğini sergileyişi. Peki
niye geçmişten böyle bir giriş? Jimmy’nin hukuka ilgi duymasının sebebinin yıllardır
Kim’in dikkatini çekmek ve ona yakın olmak istemesi olduğu baştan vurgulandı
bana kalırsa. Yolların ayrıldığı noktayı verirken, bir zamanlar birleştiği yeri de göstermek istediler. Yoksa Jimmy'nin abisi Chuck'ın başarılarını zerre kıskanmadığı o kadar belli ki.
Son sahnede Kim’i high angle çekimiyle uzaklaşırken göstermesi, Jimmy'yi ise low angle çekimle alması, yine şimdiki zamanda Kim’in farklı
bir yönde ilerleyeceğinin daha o zamanlar belli olduğunu akıllara getirdi. Ve belki de Jimmy'nin Kim'e duyduğu hayranlığı görsel dille vermiş oldu.
Breaking Bad (Walt ve market arabası) |
High Angle çekim |
Low angle çekim |
Kim ve Jimmy
Kim Mesa Verde’yi çalışıyor ama aklı hep sıradan insanların
suç dosyalarında. Adalet için avukatlık yapmak istiyor, “zenginlerin hukuk
danışmanlığı” gittikçe ağır basan idealist tarafını tatmin etmiyor.
Kadını masada çalışırken gösteren bir sahne var. Yine
diyalogların ötesinde bir görsel anlatım ustalığı. Kim, Mesa Verde dosyasını
çalışırken gözü yanda duran sıradan insanların dava dosyalarında. Sanki onu çağırıyorlar.
Sonunda dayanamıyor, Mesa Verde’nin kalın dosyasını onların üzerine koyup
görmemeye çalışıyor. Burada harika bir ayrıntıya imza atmışlar. Sıradan
insanların ince suç dosyalarının kapağında adalet terazisi varken, Mesa
Verde’nin kalın mı kalın dosyasının kapkara bir kapağı var ve adalete dair
hiçbir sembol gözükmüyor. Dizinin
hikayesini, oyunculuklarını, karakterlerini çok seviyorum ama bu zekice
inceliklerin yeri ayrı.
Kim sonrasında yatak odasına geçer. Jimmy elinde bir kağıtla
uyuyakalmıştır. Yanına gidip kağıdı alır. İlerde beraber kuracaklarını hayal
ettiği hukuk bürosuna isim ararken çiziktirdiklerini görür. Kim’in yanında hep
aynı uzmanlık alanı vardır: Banking law. Oysa Jimmy’nin kendi alanını hep
değiştirdiğini görürüz. Bu şekilde ne yapacağı konusunda aklının karışık olduğu, kafasında hukuktan ziyade Kim'in yanında olmayı düşlediği bir kez daha fısıldanır.
Sabah olur. Klasik yakın plan mutfak robotu görüntüleriyle kartların
yeniden dağıtıldığı yeni bir gün olduğu hissettirilir. Kim tekrar psikolog
konusunu açınca Jimmy daha fazla kaçamak cevaplara sığınmayıp fikrini söyler: “Its just not for me”. Bu cevapta
sadece konuştukları konu değil, belki de gelecekle ilgil planları arasındaki
farklılıklar da bir kez daha kendini hissettirir sanki.
Kim, Jimmy’nin önceki bölümlerde sorun yaşadığı Schweikart
& Cockley Hukuk Bürosunun müdürüyle görüşmeye gider ve bankacılık kısmında
çalışmayı teklif eder. Jimmy’nin ortak çalışma hayallerini gördükten sonra bu
adımı atması, boşuna hayal kurmasının önüne geçmek içinmiş gibi geldi. Onun da istediği işi yapması için bir fırsat vermiş oldu bir bakıma.
Bu arada Jimmy dükkandayken, kurduğu avukatlık bürosunun
reklamında oynattığı kadının öldüğünü telefonla arayan oğlundan haber alır.
Çocuğa artık avukatlık yapmadığını söyleyip HHM’e yönlendirir. McGill soyadını
duyan adam sizin şirketiniz mi deyince verdiği cevap kafasında Chuck için ne
düşündüğünü de anlatır sanki: “Oh, its
just coincidence”. Abisinin trajik ölümünün aksine bu kadına üzülür, eve
gider, kasetten reklamı tekrar seyreder. Jimmy’nin bu duygusal tarafı bence en
güçlü yanı, ne kadar başarılı olurlarsa olsunlar diğer avukatların hiçbirinde
olmayan, onu her şeye rağmen farklı kılan ve doğuştan gelen bir insancıllık.
Bu arada Kim arayıp lüks bir yerde yemeğe çağırır. Jimmy’ye
criminal law konusunda çalışmak istediğini söyleyerek konuya girince Jimmy de o
alanı düşündüğünü söyler. Oysa Kim’in gece okuduğu notta bambaşka alanlar
yazmıştır kendine. Kim gülümser. Jimmy’nin sadece onunla beraber olmak
istediğini biliyor gibidir. Bazen böyle hisseder insan. Yanında olmak istediğin
insana yaklaşmak ya da yanında kalabilmek için olmadığın biri olmaya
çalışırsın. Nereye kadar? İşte Jimmy de o kırılmayı yaşıyor.
Kim yardıma ihtiyacı olan insanların davalarına bakabilmek
için Mesa Verde işinde destek alması gerektiğini, bu sorunu Scweikart and &
Cockley bürosuna girerek çözdüğünü söyler. Jimmy yıkılır. Belli etmemeye
çalışır. Tuvalete gitmek için kalkar. Yine harika bir sahneye imza atılır.
Jimmy mutfağın kapısı önünde tüm dünya üzerine yıkılmış ve nefes alamazmış gibi
dururken, kamerada gözükmeyen mutfakta birilerinin hızlı hızlı bir şeyleri
kıydığını duyarız. Ses gittikçe yükselir ve bir uğultu halini alır. Sanki
kıyılan et ya da sebze değil, Jimmy’nin hayalleridir. Nefis bir görüntü + ses kompozisyonu.
Bu hamleyle Kim, itiraz etmesine fırsat olmayacak şekilde iş
hayatını Jimmy’den ayırdı. Şimdi ortak noktaları olarak sadece ilişkileri
kaldı. Bakalım özel hayatını da ayırmak isteyecek mi…Emin değilim. Bu adımı hem Jimmy'ye istediğini yapma fırsatı vermek hem de kendi istediği yönde ilerlemek için attıysa ilişkileri devam eder, hatta daha sağlıklı bile olabilir. Yok tamamen uzaklaşmanın ilk adımıysa, ilişkinin de son günleri demektir. Ben ilk düşünceye daha yakınım.
Yine sık rastlanan bir kadrajlama olan "Frame within frame" bu bölümde de vardı. |
Mike ve Gus
Walter ve Jessie’nin yeraltı laboratuvarının yapım
çalışmaları devam ediyor. Mike proje müdürü gibi her şeyi idare ediyor. Arada
gelinine gitti ve terapide söylediklerinin doğru olduğunu ama zamansız kaçtığını
söyledi. Fakat Anita’yla konuşmaya yanaşmadı. Sanki artık Gus’ın yanında dönüşü ve sonu olmayan bir yola girdiğini
biliyor gibi.
Alman mühendis ülkesinden tanıdığı işçileri de getirtti.
Tesisin içindeki kapalı alanda adamlara müthiş bir yaşam alanı yarattılar
dışarı çıkmasınlar diye. Bu arada Gus, Hector’u ziyaret edip bir çocukluk
anısını paylaştı ama biraz klişe kaçtı. Özellikle herkesin kurumuş dediği
Lucuma ağacına sabırla su taşıyıp hayata döndürmesi, Tarkovski’nin “Sacrifice”
filmini hatırlattı hemen. Anlaşılan o ki Hector’un kolayca ölmesini değil,
yaşayıp çekmesini istiyor.
Jimmy
Jimmy Howard’ı ofisinde ziyaret edince HHM’in “right-sizing”
:) yaptığını öğrendi. Bırak ağlamayı da büroyu toparla dedi kendi üslubuyla. Bölümün başında "Howard's End" filmine yapılan gönderme biraz da bu duruma işaret ediyormuş. Ardından uzakdoğu ayak bakım salonunun arkasındaki eski bürosuna aldığı telefonları
depoladı. Sonra geçen bölüm kendisini soyan üç soyguncuya "slippin Jimmy" olarak iyi bir “pinata”
dersi verdi ve Breaking Bad’de ofisinde gördüğümüz zenci bodyguard’la (Huell) ilk işlerine de böylece şahitlik etmiş olduk.
Kim’le beraber çalışamayacaklarını öğrenince Jimmy kendi
yolunda gitmek için kolları sıvadı diyebiliriz. Hem Gus/Mike hem de Jimmy yeni bir şeylerin inşası/hazırlığıyla uğraşıyor. Büyük bir şeylerin.
BB'de de ilgili nesnelerin arasından gösteren kadrajlara sık rastlanırdı |
BB'de Walter White'ın benzer bir kadrajlaması |
Bu içerik Kuzey Kalesi tarafından hazırlanmıştır.