Perspectives: Alfred Hitchcock, Made in Britain (2013)
Sunucu Jonathan Ross'u yıllardır sunduğu talk show'dan (ITV) tanıyoruz. Belgeseli, şovundaki gibi hafif kendini beğenmiş, sevimli ama huysuz bir profille götürüyor. Bence eğlenceli ve bilgilendirici olmayı başarmış bir yapım. Sıkılmadan izledim
NOTLAR
Londra’lı. Leytonstone. Son of a greengrocer. Ross’un
çocukluğu da bu semtte geçmiş.
İlk 40 yıl Londra’da çalışıyor.
Sessiz sinema döneminde başlıyor. Talkies döneminde
perçinliyor. Hollywood’s Golden age’de zirve.
“The best thing in Hitchcock is probably how he hates the
police. “
In total 53 feature films. 23 tanesi Amerika öncesi.
“He was always interested in the stranger, more sinister
side of life” Ross
Leytonstone metrosunun duvarlarında eskiden yeni filmlerin
posterleri ve reklamlar olurmuş, şimdi mozaiklerini koymuşlar. Sadece onun
değil, filmlerinin ve meşhur sahnelerinin mozaikleri.
Jonathan Ross’un ailesinin evi
Leytonstone high street 1899
Skin Game |
What frigtens u ? ddiye soruyorlar tv röpotajında.
“Policeman” diyor. “That’s I wont drive a car. If I don’t drive a car, I cant
get a ticket. Icant bear the suspense. I’m really quite distressed about it”
Babası bir not verip semt karakoluna göndermiş. Hitchcock’U
birkaç dakika hücreye koymuşlar.
Yaramaz çocuklara böyle yapıyoruz işte
demişler.
Celebrity olan ilk yönetmen olarak niteliyor.
Matthew Sweet’e göre röportajlarında anlattığı şeyler biraz
duymak istenenler. Biraz Hayal Kahvem gibi gerçekle hayali karıştırıyor. “Kendisine
uydurduğu persona’ya uyan şeyleri
söylerdi”
1914’te telgrafçıda ilk işi. Babasını kaybediyor erkenden.
Karşılaştığı ilk true fear olarak WW1i söylemiş. Londra ilk kez havadan
bombalanıyor. Halk çok korkuyor bu yeni savaştan. Masanın altına girermiş
annesiyle.
Sweet: “ He really liked the middlebrow popular fiction of
the period. Authors like John Buchan (39 steps). Conan Doyle. Mrs Belloc Lowndes
(The Lodger).
Ross'un çocukluk evi |
Babası ve Hitch |
Etkilendiği kitaplar |
Players-Lasky Film Studios. Şimdi Gainsborough Stüdyoları
olmuş. He got his first job here. (20 yaşında) designing the intertitlesthat
appeared on screen with silent movies. Graham Cutts’a assistant director
oluyor. Erratic womanizer bir figü diyorlar. Hitchcock her işe koşmuş onun
asistanıyken ve çok katkısı olmuş.
“Çalıştığınız yönetmen bir daha sizinle çalışmayacağı için
yönetmen olduğunuz söylenisi var. Doğru mu?”
I don’t think he’d no
longer work with me. He didn’t want me to work with him. “
“Because ,in some ways u were breaking into his territory?”
“I not only broke into his territory. I gave him the shots
and where they should be taken.
He worked with many people again and again but there was
only one constant in his life: His wife Alma
Alma Reville ile 1926’da evlendiler. 22 filmde onunla
çalışmış. Informally assisting him in many more. En dürüst eleştirileri
yapabilen o.
Kensington’a yerleştiler. 1928’de Kızları Pat dünyaya geldi.
İlk yönettiği film Pleasure Garden (1925)
Voyeurism, betrayal, murder gibi klasik Hitch öğeleri var.
Mesleğe başladığı yer |
Alma |
Üçüncü filmi “The Lodger” daha o zamanlarda Britanya
sinemasının bir şaheseri olarak görülüyor.
Jack the Ripper tarzı. Bir seri katil kıvırcık saçlı
sarışın kadınları öldürüyor. Herkes bir ailenin yanında kalan genç adamdan
şüpheleniyor. “A man wrongly accused” teması. “Blond in peril”. The man who may
or may not be guilty but is certainly living in a guilty kind of way. Bugün
seyrettiğinde stagey bir havası olabilir ama innovative. İlk cameo da bu
filmde sırtı izleyiciye dönük telgrafçı rolünde yapıyor.
Hitch: “Dağıtımcılar filmi hiç beğenmedi. 2-3 ay rafta
kaldı. Beğenilmeyeceğini düşünüyorlardı. Neticede para yatrdık deyip denemeye
karar verdiler. Çok sevildi. Büyük olay oldu”
Londra’nın o dönemki görüntüleri de Hitch filmlerinin ilave
artısı.
Blackmail. Filmde kadın zorla kendisine sahip olan adamı
öldürdüktensonra yürürken neonlarda bıçaklama görür.
Sonraki yıllarda çekeceği 10 sessiz film bir teknik
geliştirmesine yardımcı oldu.
Sweet: “Sinemanın tiyatro gibi kullanılmasına karşı. Farklı
efektler kullanmayı seviyor. Avrupa sinemasından etkilendi. Alman ve Rus
sinemasının etkisi oldu. Berlin'e gitti. Ekspresyonist teknikleri inceledi. “
Bu yaklaşıma full cinema diyor. Kameranın tüm olanaklarından
yararlanarak seyirciyi manipüle etme.
Richard Ayoade (IT Crowd) (Hitchcock Fan, director, oyuncu):
“En fazla onun filmlerinden sahneler aklımda kalmış. Kamera hareketleri ve
inventive techniques.
O dönem görsel efektler. Shufton Process. Aynayı kameraya 45
derece olacak şekilde yerleştir. So u re reflectin ur model. Bugünün greenscren’İ
gibi bir etkisi var. Çn planın arkasına bir kalabalık ya da patlama gibi başka
bir çekimi arka plan olarak yerleştirmene olanak tanıyor. 1929’da Blackmail’de kullanmış. Innocent yet guilty character killing her rapist. Sessiz ve
sesli sinema arası sınırda bir film. Daha ilk sesli filmde denemeler yapıyor. Çok
yenilikçi ve arayışta.
Practical jokes a meraklı.
Minik mizahi serpiştirmeleri sever.
The Man Who Knew Too Much. Royal Albert Hall – Anticipated murder upon the clash of the
cymbals
Hitch loved blonds in his movies.
The concert sequence introduced the grammar for such movies.
“Niye hep mystery films çekiyorsunuz?”
“Life is a big mystery, isnt it? It always has been”
John Buchan (bakın). One of his favorite writers. Hitch
elements: Murder. Wrongly accused man. Plenty of suspence. A chase sequence or
two and of course a blond.
“The innocent man on the run”. One of his favorite
characters. Lodger, North by Northwest.
Richard Hanay 39 Step de İskoçya’ya kaçar.
Ayoade: “He makes you lean in and participate in the action that’s
happening. “
1939’da 23 film sonra Amerika’ya gitti. Britanya sinemasının
olanaklarını aşmış durumda olduğu için gidiyor.
Amerika’da Rebecca’yla başladı ve klasik filmler çekti.
Birds’ün fragmanında kendi çıkıyor. Pazarlama. İsminin
markalaşması.
Hayranlarına imza atarken kendi karikatürünü çizermiş
çabukça. O karikatür trademark haline geldi. Belli bir görüntüyü devam
ettirmeye dikkat edermiş: Black suit, black tie, famous walking
Personally marketable
Skill üstüne persona koyarak creating a brand
Quirky Hitchcockian jokes
Birds ve Rebecca Brit Writer Daphne Du Maurier kitaplarından
uyarlama
Marnie, Winston Graham’In romanı.
Source material olarak hal aBrit kaynak kullanıyor.
North by Northwest’te 30 steps model alındı.1971de sondan bir
önceki filmi için Brit’e döndü. 72 yaşında. Gişe kralı. Son birkaç filmi
eskisi gibi gişe yapmamış.
Frenzy is a kind of homecoming to Hitch.Full circle.
Kafasındaki çekimi yakalayana kadar defalarca yeniden
çekebiliyor.
Jean: “He enjoyed playing Hitch, as well as being him”
Sonrasında “Family Plot” filmi son filmi oldu.
1980’de şövalye oldu. Aynı yıl hastanede öldü.
He is buried in the US
Yaşadığı evi yıkmışlar. Britanya’da ve garaja bir plaket
yerleştirmişler.
“If u could only make one more picture, what would it be
about?”
“I think it d be about murder, mayhem, volence, sex, and a
joke or two”
Hitchcock Bust, Londra |