BBC MASTER
PHOTOGRAPHERS (1983)
(5/6) Andre Kertesz
Square la nuit Montparnasse 1927 |
Carnival, Paris, 1926 |
Reading at Cafe du Dome ~ Winter Morning, Paris, 1928 |
The Heron, New York, April 26, 1969 |
Vert Galant on a Fall Afternoon, Paris, 1963 |
Hilda Dans face à sa sculpture, Paris,1930 |
World Trade Center 1972 |
little dog, paris, 1928 |
Mondrian's Pipe and Glasses, Paris 1926 |
1912 aktif fotoğrafçılığa başlıyor ama öncesi var.
6-7 yaşlarında eski takvimler ve aile dergileri keşfeder dedesinin
köy evinin tavan arasında. Alman tipi. İllüstrasyonlar. Hoşuna gider ve
benzerlerini yapmak ister bir gün.
“We all own something to Kertesz” Cartier-Bresson
Brassai: “Only
Kertesz has two qualities essential for a great photographer: insatiable
curiosity about life and a precise sense of form”
1894 Hungaria doğumlu
“Ençok ne ilginizi
çeker?”
“Her şey.
Blind musician
Birinci dünya savaşında Avusturya macaristan army’de. Cam de
yanında. Yaralanır ve medical corps’a gönderilir.
“The subject finds me”
1925 Paris’te. Aşık oluyor hemen şehre.
Paris Book
Uzaklara gitmeden, hemen yanıbaşındakileri yakalayan bir
sanatçı
Amerika’ya gider Paristen gelen ekipmanın çoğu (glass plate)
kırık olunca farklı bir kare.
“The happening
dictates you. İt is in the bad and it is in the good. Even a killer can be
artistic.”
“I don’t like people to pose. I like natural scenes”
“Ne yaparsam yapayım kimin için yaparsam yapayım, önce
kendim için yapıyorum.”
1917’de tren durduğunda pazarda yakalamış bu fotoyu. Fransa |
Ekipmanlar (glass plate) kırık gelince ABD'ye böyle bir foto çekiyor. |
Kiki |
Eisenstein |
Chagall |
Colette |
1936’da ajansının ısrarıyla New York a gider. Tam bir felaket olur. Beğenilmez. Fotoları basılmaz. İşsiz kalır. İkinci dünya savaşı patlak verir.
A hostile world where technical skill and perfection took priority over poetic vision (US için)
Nearly 30 years of frustration and misunderstanding ensued. A bitter memory lingering still on.
“American photos were technically super but express nothing. “
“Hikayeyi bırak editörlerimiz anlatsın” diyor Amerikalılar. Fazla duygusal buluyorlar işlerini.
Reddedildikçe yalnızlaşıyor. Life da beğenmiyor tarzını.
"Patience is important in photography"
Eşi öldükten sonra evine çekilmiş. Pek dışarı çıkmıyor. Son zamanlarda polaroid’e merak sarmış.
“A small nothing can make the most beautiful thing” – Pencereye topladığı objeleri (mesela bir ıtalian glass bust) koyuyor. Çok etkilenmiş o cam heykelcikten. Böyle bir albüm çıkmış.
“The eye is only a mechanical instrument. Un naturelle optic. What is inside is deciding what the picture will be, not the eye”
New York, 6th street. Blind couple. Clown dwarf giving money |
New York'da güvercin |
Paris'te güvercin |
Şemsiyeler,Tokyo |