26 Haziran 2017 Pazartesi

Korku Filmleri Tarihi (3/3) - Mark Gattis


A History of Horror with Mark Gatiss (3/3)
BBC'den 3 bölümlük bir korku sineması tarihi. Seyrettikten sonra korku filmlerinin evrimi üzerine kabaca bir fikir sahibi olabiliyorsunuz. Konuya ilgisi olanların mutlaka farklı bir şeyler bulabileceği zengin içerikli bir yolculuk.60ların sonu 70'ler korku sinemasından eğilimler ve örneklerle seri son buluyor.

NOTLAR
Psycho’nun kahramanı filmin yarısında öldürmesi büyük yenilik.
Late 60s sonrası korku filmleri Amerika’da yeni bir dalga yaratıyor.







1968’de Night of the Living Dead
Cheap and resourceful. Haftasonları arkadaşlarıyla çekiyor Romero.
Büyük stüdyolardan bağımsız.
Lead actor bir AfroAmerican. Tesadüf, aslında beyaz olması planlanıyor.
Amerika’nin kendini yediği kargaşa içindeki yıllar.
Disintegration of community – collapsing into chaos










1974- Texas Chainsaw Massacre
Ed Gein – human skinned lampshades and furniture – Hooper. Fikir bu adamın yaptıklarından çıkmış
Trapped in backwoods America that seems to be bypassed by every progress.
A place where a family house can also be a slaughterhouse, a place that’s atavistic and cannibalistic.

Leatherface
A huge former slaughterhouse worker
İnsan derisinde yapılma maskesinin arkasında saklı yüzü. Perhaps the first American iconic horror monster since 1940s
Gore kısımları gösterilmiyor bunun yerine screams kullanılıyor bol bol.
Almost subliminal pneumatic drill’like screams
Çekimlerin yapıldığı ev korkunç sıcakmış.

















Low budget films inspiration olarak tv news ve documentary films’I alıyor. Eskiden gothic edebiyat tek kaynak.

Low budget independent films iş yapınca big studios tekrar horror filmleri yapmaya başlar.
Paramount pictures – Rosemary’s Baby
First Amer. Picture by an acclaimed Eurupean dir Roman polanski
Mia Farrow sporting a Vidal Sassoon haircut
Subtext: Women independence and control over their bodies
“Hail Satan!”




At the time a generation gap appeared to be opening up between the establishment and youngpeople. The model clean-cut youth of America seemed increasingly to have been replaced  by shouting swearing young men and women.
Exorcist
14 year o ld Linda Blair
Music: Tubular Bells by Mike Oldfield
The Exorxist – The transformation of a loving daughter into a hideous demon-possessed creature.
Dir William Friedkin,
Burst of unexpected foul mouth and physical violence
Projectile vomiting and rotating heads
Metro istasyonundaki yaşlı adamın ssiyle konuşması. Hinting that Devil is always watching us and taking notes.
“Could u help an old alter body faddar…”















1976 arguably the first horror blockbuster
The Omen
Based on Biblical prophecy.
Siyasi güç elde etmek için satan kendi çocuğunu güçlü bir aileye yerleştiriyor.
Gregory Peck öncesi B movie ydi. Charles Bronson oynayacaktı.
David Warner – Rahip rolünde
Rahip: “So the Devil’s child, will rise from the world of politics”
Accumulation of coincidental horrific accidents looking like out of context.
Baştaki ölüm sahnesi balıkçı oltasıyla çekilmiş.





















Martin by George Romero
A teenage boy who thinks he is a vampire or is vampire and who subdues its victims using drugs and violence.  

Romero: “I wanetd to do a spoof. Initially that was my idea. A vampire who is having problems living in the modern age. Sonra trajik bir hale girmiş film.
Martin is haunted by memories or maybe just fantasies of a romantic gothic past. In reality he is a shy and lonely figure.

Romero: “Attracted to woman but doesn’t know how to approach it.







David Cronenberg
(from Shivers) Forsythe: Roger, I had a very disturbing dream last night. In this dream I found myself making love to a strange man. Only I'm having trouble you see, because he's old... and dying... and he smells bad, and I find him repulsive. But then he tells me that everything is erotic, that everything is sexual. You know what I mean? He tells me that even old flesh is erotic flesh. That disease is the love of two alien kinds of creatures for each other. That even dying is an act of eroticism. That talking is sexual. That breathing is sexual. That even to physically exist is sexual. And I believe him, and we make love beautifully.

A post apartmanda venereal bir parasite’la enfekte olan insanlar.
Horror Queen Barbara Steele.
Steele: “Cronenberg loves bodily fluids.
Achieving shock through disgust.
Cronenberg’İn diğer filmlerinde de (Scanners ve The Fly) physical ve psychological transformation konusu işlendi. 
70s classic downbeat ending
Shivers’ın sonunda da parazit kazanıyor.




















LA’de geleneksel hale gelmiş Zombie Walk event leri var.
1978’de ikinci Zombie filmini çekince Romero popülerlik hız kazanıyor. Dawn of the Dead
İlk indoor shopping malls çıkmaya başlayınca ikinci bir filmin burada geçebileceğini düşünüyor.
Aslında br kounşmada alışveriş çılgınlığına da değiniliyor. Satiric tones. Zombilerin buraya gelmeyi sevdiklerini hatırladıklarında bahsediliyor.

Francine Parker: They're still here.
Stephen: They're after us. They know we're still in here.
Peter: They're after the place. They don't know why; they just remember. Remember that they want to be in here.
Francine Parker: What the hell are they?
Peter: They're us, that's all, when there's no more room in hell.
Stephen: What?
Peter: Something my granddad used to tell us. You know Macumba? Vodou. My granddad was a priest in Trinidad. He used to tell us, "When there's no more room in hell, the dead will walk the Earth."

[Fran and Stephen are observing from the roof of the mall]
Francine Parker: What are they doing? Why do they come here?
Stephen: Some kind of instinct. Memory of what they used to do. This was an important place in their lives.

Romero aralara komedi serpiştirmeyi seviyor.









70lerde korku filmleri ciddi bir evrim geçiriyor.
1978 - Halloween
Mid western town of Haddonfield illinois
Filmin çoğu California’Nin subur lerinde çekilmiş. South Pasadena.
Halloween usehed in the age of slasher movie.
Omnipresent killer model

Dutch elm disease













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...