20 Mayıs 2017 Cumartesi

Shelena - Follet / Pasteur (2005)

Shelena bande dessinee ile ilgili görsel sonucuGeçen hafta 3-5 çizgiroman okuma fırsatı yarattım. Bunlardan biri de "Shelena" isimli, 2005 yılında çıkmış bir albümdü. Hikaye Orta Amerika'da geçiyor. Babasının vudu büyüsüyle lanetlediği bir genç adamın gemiye atlayıp uzak diyarlara gidişi ve sonrasında bu lanetin gölgesinde kendisinin ve ailesinin yaşadıkları konu ediliyor.

Senaryo Jeronime Pasteur isimli bir hanıma ait. Net'ten araştırınca bilhassa Güney Amerika'da seyahat eden bir kaşif olduğu görülüyor. Amazon'da Aşaninka yerlileriyle ilgili kitap ve belgeselleri yanında roman ve çizgiromanları da mevcut. Bundan önce "Taanoki" isimli bir ÇR'ın senaryosunu yazmış. Şöyle bir göz attım, konu daha hareketli ve çizimler Amazon ortamının canlılığını gayet iyi canlandırıyor. Şahsi okuma listeme onu da ekledim.

Genel olarak bakıldığında, okurken yer yer çeşitli düşüncelere sevketse de, Shelena'nın senaryosu biraz zayıf kalmış gibi. Bana sorarsanız biraz üzerinde çalışsaydı, yöreyi ve insanlarını yakından tanıdığı için çok daha sürükleyici olabilirdi, sanki roman yanı zayıf kalmış gibi geldi bana. Aksiyon ya da gizem meraklılarından çok, yaşamdan kesitler sunan sade ve kısa öykülere merak duyanları tatmin edebilir.

Shelena bande dessinee ile ilgili görsel sonucuÇizer Rene Follet. Bu albümde yağlıboya benzeri bir stili takip etmiş. Bazı kareler gerçekten tablo gibi olmuş, ilerleyen yaşının da ustalığıyla görülmeye değer karelere imza atmış.

Çizgiromanın sonuna Shelena karakterinin ve hikayenin yaratılış öyküsüne değinen bir bölümün eklendiğini de unutmayalım. Jeromine, Panama seyahatleri sırasında yaşadığı iki olaydan etkilenmiş. Birisi sadece jestleri ve yüz ifadesiyle bir köyün tümünü idare eden yaşlı bir kadına tanık olması, diğeri ise her soruya birkaç kelimeyle son derece basit
yanıtlar verebilen küçük bir kız çocuğuyla karşılaşmasıymış.

Doğrusu okuyacak yığınla ÇR arasında, bilhassa binbir çeşit Frankofonu düşünürsek, bunu ilk sıralarda tavsiye etmezdim. Ama okumuş olduğum için kısaca paylaşmak istedim. Belki o bölgelere ilgi duyan birinin ilgisini çeker. Ayrıca Türkiye piyasasındaki pek çok ABD ve İtalyan kaynaklı ÇR'ye göre de her açıdan daha kaliteli olduğu kesin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...